tisdag 28 juni 2011

Kokossnurror

Lite ovanligt med kokos i fyllningen, men det är verkligen gott! Servera med ett glas ananasjuice så får du en karibisk touch på fikat :)

Ingredienser ca 40 bullar

50 g jäst
5 dl mjölk (37° C)
1 dl strösocker
½ tsk salt
2 tsk kardemumma
150 g rumstempererat smör
14 dl vetemjöl
Fyllning:
250 g rumstempererat smör
1,5 dl strösocker
4 msk vaniljsocker
2 dl kokosflingor
Till pensling:
1 ägg
1 dl råsocker

Gör så här

Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen i ljummen mjölk. Tillsätt socker, salt, kardemumma, smör och mjöl (spara lite till utbakningen). Arbeta degen smidig i 5 min. Låt jäsa i ca 40 min under bakduk.
 
Dela degen i tre delar och kavla ut varje del till en platta på ca 30x32 cm. Bred på smör, strö över margarin, socker, vaniljsocker och kokosflingor. Rulla ihop degplattan från långsidan till en rulle. Skär den i ca 13 rundlar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och jäs under bakduk ca 30 min.
 
Sätt ugnen på 250° C.
 
Pensla bullarna med ägg och strö över kokosflingor. Grädda mitt i ugnen 8-10 min. Låt dem svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar