måndag 5 december 2011

Röda bullar med rotmos


Julen är här och varför inte prova något annorlunda? Röda bullar var en av min (Patriks) farmors paradrätter. Jag tror även att far och faster har det som favorit (?). Varför heter det röda bullar då? Jo, jag tror att det beror på att när korven steks får den en rödaktig ton. Köttet är färsk julfläskkorv som du formar till "bullar". Jag vet inte om det går så bra med färdigkokt korv, men det går säkert. Tänk bara på att minska stektiden. Hur som helst blev det väldigt gott även om jag är osäker på att detta är orginalreceptet, då jag inte fick tag i faster Eva :)

Ingredienser 4 port

Röda bullar:
400 g färsk julfläskkorv
1/2 dl senap
1 dl ströbröd
smör till stekning
Rotmos:
1 bit kålrot (ca 300 g)
2-3 medelstora morötter
7-8 potatisar av mjölig sort
2 msk smör
1/2 dl mjölk
salt & peppar 
Tillbehör
Senap

Gör så här

Koka upp vatten i en kastrull. Salta vattnet. Skala och hacka potatis, kålrot och morötter. Lägg ner i vattnet. Låt koka i ca 10 minuter. Häll av vattnet när alla rotsaker är mjuka. Tillsätt mjölk och smör. Mixa rotsakerna med en stavmixer eller elvisp. Smaka av med salt och peppar. 

Knipsa av änden på korven. Tryck ut köttet och forma till  en pannbiffsliknande form. Doppa bullarna i senap och sedan ströbröd. Värm upp en stekpanna på hög värme och klicka i lite smör. Lägg i bullarna och sänk värmen till medelvärme. Vänd efter ca 3-4 minuter. Sänk värmen lite ytterligare och låg de steka klart. Dela på en om du är osäker. Alternativt känna på dem, när de är "stumma" borde de vara klara.

Servera bullarna med rotmos och senap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar