söndag 18 december 2011

Lasagne delizie

Efter gårdagens julfest fick vi med oss ett kilo julskinka hem. Nästan hälften gick åt till denna medelhavsinspirerade lasagne, fullproppad med godsaker. 

Ingredienser 6 port

250-300 g lasagneplattor
Grönsaksfräs:
1 st squash
0,5 purjolök
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 msk olivolja
1 påse babyspenat, (ca 80 g)
6 st soltorkade tomater
Övrig fyllning:
400 g skinka, kokt
125 g västerbottensost, + 25 g
1 dl oliver
Tomatsås:
1 st lök, gul
0,5 dl olivolja
1 burk plommontomater, (400 g)
0,5 tsk salt
2 krm strösocker
Béchamelsås:
60 g smör
4 msk vetemjöl
8 dl mjölk
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald
Tillbehör:
1 påse blandad sallad, (150 g) 


Gör så här

Skiva och skär squashen i skivor. Skölj och strimla purjolöken. Salta och stek squash, pressad vitlök, och purjolök i olja 5-6 min under omrörning i en stekpanna. Lyft av pannan från plattan och vänd ner spenaten och strimlade soltorkade tommater. Låt svalna.

Strimla skinkan.

Tomatsås: Skala och hacka löken. Stek den i olja 3-4 min. Rör ner tomater, salt och socker och sjud på låg värme 15-20 min. Ställ åt sidan. Sätt ugnen på 200°.

Béchamelsås: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölet och låt det fräsa 2 min under omrörning. Vispa i mjölken, lite i taget. Salta, peppra och låt såsen sjuda på svag värme utan lock ca 5 min. Ställ åt sidan.

Olja en ugnssäker form och häll 1/4 av béchamelsåsen i bottnen. Varva tre lager lasagneplattor, grönsaksfräs, skinka, tomatsås, béchamelsås och 150 g ost. Avsluta med béchamelsås. Strö över 25 g ost och oliver. Täck formen med aluminiumfolie

Tillaga i mitten av ugnen i 20 min. Ta av folien och gratinera i ytterligare 15 minuter. Låt svalna något före servering. Servera med en blandad sallad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar