fredag 8 april 2011

Morbergs frikadeller i curry

Supergoda köttbullar på ett annorlunda sätt. Såsen är något utöver det vanliga!

Ingredienser 4 port.

400 g kalvfärs eller nötfärs av hög kvalitet
0,75 dl ströbröd
2 dl mjölk
2 gula lökar (en till färsen, en till fonden)
smör till stekning
1 ägg
1,5 tsk salt
nymalen peppar
en bit morot
några hela pepparkorn
3 lagerblad
Currysås
1 gul lök
1 rött äpple
2 msk smör
3 msk curry
3-4 msk vetemjöl
5 dl fond från frikadellerna
0,75 dl mango chutney
ett halvt broccolihuvud, i buketter
salt och peppar
Tillbehör
ris
kokosflingor
russin
paprikapulver (kan uteslutas)

Gör så här

Låt ströbrödet svälla i ca 20 min.

Hacka löken och fräs den i lite smör tills den fått färg. Låt den svalna lite och blanda den sedan med färsen och ägget i en bunke. Rör ner ströbrödsblandningen lite i tagen. Tillsätt saltet och pepparen. Arbeta samman smeten väl. Forma smeten till köttbullar.

Koka under tiden 2 liter saltat vatten i en vid kastrull. Skala och skiva löken och moroten och lägg ner dem tillsammans med kryddorna i kastrullen. Lägg också ner köttbullarna och låt småkoka i 8-10 min. Ta upp frikadellerna med hålslev och spara buljongen.

Skala och hacka löken till currysåsen. Smält smöret i en stekpanna och fräs löken och äpplet tillsammans med currypulvret. Pudra över mjölet under omrörning.

Sila fonden från frikadellerna och rör ner 5 dl fond i stekpannan. Koka i 5-6 min på låg värme. Lägg ner frikadellerna och broccolin och låt småputtra i ytterligare 5 min. Tillsätt mango chutney. Smaka av med salt och peppar och eventuellt mer curry.

Servera med ris, toppad med lite paprikapulver, kokosflingor och russin.

1 kommentar:

  1. Detta låter som en rätt jag skulle gilla, skall def testa den. Kolla gärna min blogg www.mangiare.bloggplatsen.se

    SvaraRadera